اعمال و مناسبتهای ماه رجب
ماه رجب و ماه شعـبان و ماه رمضـان شــرافت زیـادی دارند و در فضیلت آنها روایات بسیاری وارد شده است.
 از حضرت رسول (ص) روایت شده كه : ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضـیلت به آن نمى‏رسد و جنگیدن با كافران در این ماه حرام است .و رجب ماه خـدا است و شـعبان ماه من است و  ماه رمضان ماه امت من است كسى كه یك روز از ماه رجب را روزه  بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌گــردد و غضب الهى از او دور می گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد. و همچنین فرمود كه: رجب نام نهـرى است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسـل شیرین‏تر است. هر كس یك روز از رجب را روزه بگیرد البته از آن نهر بیاشامد. از امام صادق(علیه السلام) روایت است كه حضرت رسول اکرم( ص) فرمود كه: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسـیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را "أصب" مى‏گویند زیرا كه رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى‏شود پس بسیار بگوئید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».

اعمال ماه رجب
اینها اعمالی است كه انجام دادن آنها متعلق به همه ماه است و اختصاصى به روز معینی ندارد و آن چند مورد است :
► از حضرت رسول اکرم(ص) روایت شده كه: هر كس در ماه رجب صد مرتبه بگوید:
«أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیكَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و آن را به صـدقه ختم فرماید حق تـعالى براى او به رحـمت و مغفرت و كسـى كه چهار صد مرتبه بگوید بنویسد براى او اجر صد شهید عطا فرماید و همچنین روایت است: كسى كه در مـاه رجب هزار مرتبه "لا إِلَهَ إِلا اللهُ" بگوید خداوند عز و جل براى او صد هزار حسـنه عطا کند و براى او صد شـهر در بهشت بـنا فرماید .
►كسى كه در رجب در صبح هفتاد مرتبه و در شب نیز هفتاد مرتبه بگوید:
"أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ" و پس از اتمام ذکر، دست‌ها را بلند كند و بگوید:
"اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى وَ تُبْ عَلَىَّ" اگر در ماه رجب بمیرد خدا از او راضى باشد و به بركت ماه رجب، آتش او را مس نكند .
► در کل این ماه هزار مرتبه ذکر:
أَسْتَغْفِرُ اللهَ ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ " گفته شود؛ تا خداوند رحمان او را بیامرزد .
► هر كه در روز جمعه ماه رجب صد مرتبه سوره قل هو الله أحد را بخواند براى او در قیامت نورى شــود كه او را به بهشت بكشاند.
► سه روز از این ماه را كه پنجشنبه و جمعه و شنبه باشد روزه گرفـته شود. زیرا كه روایت شده هر كـس در یكى از ماه‌هاى حرام، این سه روز را روزه بدارد حق تعالى براى او ثواب نهصد سال عبادت بنویسد.
► از حضرت رسول اکرم(ص) روایت شده است كه: هر كس در یك شب از شب‌هـاى ماه رجب ده ركعت نماز به این نحو که در هر ركعت حمد و قل یا ایها الكافرون یك مرتبه و توحید سه مرتبه بخواند، خداوند گناهان او را می‌آمرزد.