انتظارات پژوهشی از دانش آموزان
* شايسته است دانش آموز با سعي و تلاش در بهره گيري از كلاس های فناوری مدرسه كوشا بوده با مشاركت در فعاليت هاي پژوهشی در بالا بردن سطح نمره كارنامه فرهنگي كوشا باشد.

* دانش آموز با پیگیری خود از محيط های کارگاهی و سایت دبیرستان استفاده نمايد و با مغتنم شمردن فرصت ها به دنبال كسب رتبه و نشان در مسابقات داخلي، منطقه، استان، كشور و بين المللی باشد.

* فعاليت هاي دانش آموزان در این گونه برنامه هاي فردی و تیمی، ضمن آمادگي جهت قبول مسئوليت هاي آينده , در ايجاد فضاي دوستانه و روح تعاون موثر مي باشد. حفظ اعتدال بين فعاليت هاي علمي و عملی با نظارت اوليا و مسوول پايه ضروري است .

* دربخش تحقيقات علمي و فرهنگي مندرج  دركارنامه فرهنگي، فعاليت هر دانش آموز شامل سه حيطه تحقيق فرهنگي، تحقيق در علوم پايه و پژوهش هاي فن آوري مي باشد. بر اساس صلاحديد مسوول پايه و علاقه دانش آموز،  هر دانش آموز در يكي از زمينه هاي فوق پژوهش سالانه ارائه خواهد نمود.

* دانش آموزان ملزمند حداقل یک پروژه تحقیقاتی در ایام تابستانی سال اول و دوم به دبیرستان ارائه و در طی سال تحصیلی از آن دفاع نمایند .

* حضور فعال دانش آموزان و شركت آن ها  دركلاس ها و برنامه هاي علمي و پژوهشي و استفاده آن ها از فعاليت هاي مختلف، ارزشيابي شده و نمرات كسب شده دركارنامه فرهنگي آن ها ثبت مي گردد.

چند نکته مهم :
زمان بندی و برنامه کار گروهی و اجرای کلاس ها و کارگاه ها به نحوی تنظیم شده است که استفاده بهینه از ساعات مرده و زمان های واقع در نقاط کور برنامه روزانه ، خللی در برنامه اصلی دانش آموزان ایجاد نشود . همچنین جهت استفاده هرچه بيشتر از اوقات فراغت تابستاني ، عید و تعطیلات بین ترمی دانش آموزان ‌فعاليت هاي متنوعي در اين ايام به صورت اختیاری تدارك ديده شده است.
 طبق سياست گذاري دبيرستان مبناي كار براين اساس می باشد كه تمام واحد های آموزشی دبیرستان ( ازجمله مدیریت ، معاونت ، مسئول پایه ، معاونت پژوهشی و ... ) تمام توان خود را در پشتیبانی از این پروژه ها به کار خواهند گرفت با این هدف که پژوهشگران شرکت کننده در این طرح بتوانند به خوبی حرکت خود را دنبال نمایند و  شکافی در روند آموزشی و تربیتی آنان به واسطه این پروژه ها ایجاد نشود .
 جهت جلوگیری از ادامه کار دانش آموزانی که به هر علتی در حین انجام این پروژه ، روند رشد تحصیلی شان متوقف یا دچار افت  گردد ، هماهنگی های لازم و مستمر بین واحد های مشاوره ، مسئول پایه      و مسئول پژوهش دبیرستان صورت خواهد پذیرفت.